I denna artikel ska vi presentera dig med en del distinkta skillnader mellan kvinnor och män när det gäller internetanvändandet. Enligt en rapport som publicerades i tidningen Affärsvärlden så tidigt som år 2000 är de båda könen faktiskt ganska lika när det gäller köp i nätbutiker, men att kvinnor generellt sett spenderar mer tid på webbsidorna genom att leta efter rabatter och utnyttja bonuskoder.
När det kommer till vilka handelsplatser som besöks skiljer det sig inte heller särskilt mycket, även om det självklart finns några utmärkande nätbutiker som säljer smink och andra damartiklar. Om vi istället tittar på vilka sajter män besöker flitigare har man bland annat elektronikkedjor, bildelsbutiker och så vidare.
Sedan behöver det inte betyda att kvinnor och män handlar olika, det är faktiskt vanligt att de köper väldigt många liknande varor på nätet. För att presentera dig med några mer utmärkande skillnader har vi dock skapat ett antal punktlistor och rubriker för att ge dig en tydligare överblick, så läs gärna vidare nedan om du vill veta mer.
Män vill att det ska gå undan
Enligt vissa dokumenterade skillnader märks det tydligt att män spenderar mindre tid för att handla på nätet, samt att de vanligtvis inte tittar på andra produkter förutom kategorin de har bestämt sig för.
Några utmärkande egenskaper med ett mer manligt beteende är:
- De gillar oftast inte att handla på nätet utan gör det mer av nödvändighet
- De vill inte fråga i butiker vart produkterna är placerade, men detsamma gäller även för kundsupporten i nätbutiker
- Män handlar ofta betydligt snabbare än kvinnor
- Datorer och elektronik köps i större utsträckning av män
Kvinnor är mer noggranna
Till skillnad från män är kvinnor mer tålmodiga när de shoppar på nätet, men även mer noggranna gällande returer och kundservice. De är även mer lojala mot butiker som har hållit vad de lovat tidigare, samt att kvinnor ofta rekommenderar vänner till olika handelsplatser online.
Det som definierar ett mer kvinnligt beteende på nätet är:
- De är mer måna om vad varor kostar när de shoppar
- Deras handlingsmönster rör sig mot ett mer lojalt shoppande till butiker de känner tillit till
- Kvinnor spenderar i regel mer tid när de bläddrar runt på olika sajter
- Att kvinnor läser på hemsidor som är inriktade mer mot mode hör till vanligheterna
Inga stora skillnader i internetvanor
Enligt dagens moderna forskning är vi mer jämlika än någonsin vilket i korthet betyder att kvinnor och män gör ungefär samma saker på nätet. De surfar, chattar, kollar på olika flöden och twittrar – men de handlar också i olika nätbutiker och läser recept, jobbar och studerar. I denna text har vi även nämnt ett antal skillnader som inte alltid stämmer, beroende på vem du frågar.
Det är dessutom så att stereotyper inte alltid stämmer överens med verkligheten, men vi vill även poängtera att det inte finns något särskilt manligt eller kvinnligt beteende i sig, utan att det mer har att göra om beteendemönster än specifika egenskaper som skiljer de två könen åt.